
JOURNALISM FOR THE PUBLIC GOOD:  
THE MICHENER AWARDS AT FIFTY
Kim S. Kierans

ISBN 978-1-77385-536-3  

THIS BOOK IS AN OPEN ACCESS E-BOOK. It is an electronic 
version of a book that can be purchased in physical form through 
any bookseller or on-line retailer, or from our distributors. Please 
support this open access publication by requesting that your 
university purchase a print copy of this book, or by purchasing 
a copy yourself. If you have any questions, please contact us at 
ucpress@ucalgary.ca

Cover Art: The artwork on the cover of this book is not open 
access and falls under traditional copyright provisions; it cannot 
be reproduced in any way without written permission of the artists 
and their agents. The cover can be displayed as a complete cover 
image for the purposes of publicizing this work, but the artwork 
cannot be extracted from the context of the cover of this specific 
work without breaching the artist’s copyright. 

COPYRIGHT NOTICE: This open-access work is published under a Creative Commons 
licence. This means that you are free to copy, distribute, display or perform the work as long 
as you clearly attribute the work to its authors and publisher, that you do not use this work 
for any commercial gain in any form, and that you in no way alter, transform, or build on the 
work outside of its use in normal academic scholarship without our express permission. If 
you want to reuse or distribute the work, you must inform its new audience of the licence 
terms of this work. For more information, see details of the Creative Commons licence at: 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

UNDER THE CREATIVE 
COMMONS LICENCE YOU 
MAY:

• read and store this 
document free of charge;

• distribute it for personal 
use free of charge;

• print sections of the work 
for personal use;

• read or perform parts of 
the work in a context where 
no financial transactions 
take place.

UNDER THE CREATIVE COMMONS LICENCE YOU 
MAY NOT:

• gain financially from the work in any way;
• sell the work or seek monies in relation to the distribution 
of the work;

• use the work in any commercial activity of any kind;
• profit a third party indirectly via use or distribution of  
the work;

• distribute in or through a commercial body (with 
the exception of academic usage within educational 
institutions such as schools and universities);

• reproduce, distribute, or store the cover image outside  
of its function as a cover of this work;

• alter or build on the work outside of normal academic 
scholarship.

Acknowledgement: We acknowledge the wording around 
open access used by Australian publisher, re.press, and 
thank them for giving us permission to adapt their wording 
to our policy http://www.re-press.org



107

5

The Foundation Sets Its Course 

By 1987 the Michener Awards Foundation was on a roll. In five years, it had 
achieved a modicum of financial stability to endow the Michener Awards 
and fund the creation of new fellowships. Journalists and media executives 
coveted the award. Industry respected the Michener judging panels for 
their impartiality and independence in adjudicating both the awards and 
the inevitable disputes. All this arose from an understanding of the place of 
the Michener Awards in Canadian journalism.1 It was a vision shared and 
promoted by industry volunteers, inspired leaders and successive governors 
general. But these developments did not necessarily guarantee success for the 
organization or the award, given the flux in the industry.

The predictions of the Kent and Davey commissions were being realized. 
Media organizations had ramped up buying, selling, mergers and closures. 
Readership was in freefall. Advertising had shrunk following the 1987 stock 
market crash, known as Black Monday. The poor economy, limited fundrais-
ing and the formation of a new, well-funded rival — the Canadian Journalism 
Foundation — were all reminders to the Michener Award Foundation vol-
unteer board members that they could not take the claims to be Canada’s 
premier journalism award for granted. 

As the Michener Foundation approached its twentieth anniversary, the 
directors were presented with an interesting proposition — an offer to be part 
of the new journalism organization. The proposal would create an existential 
moment for the Michener Foundation and everything the award represented. 

In 1986, the journalism community in central Canada was abuzz with 
news that the country’s top business leaders, politicians, journalism exec-
utives and educators were forming a new journalism organization — the 
Canadian Journalism Foundation. The CJF, as it’s now known, had connec-
tions, money and ambitions to bring the National Newspaper Awards and the 
Michener Awards under its umbrella.2 Toronto businessman Eric Jackman, 
the driving force behind the CJF’s creation, wanted “to have the same kind 



Journalism for the Public Good108

of distinction and style the Pulitzer Prize does in the U.S.” Jackman’s vision 
was “to create an award which would be so prestigious — money and recog-
nition-wise — that journalists receiving it would say, ‘I don’t have to feel bad 
about myself because of my profession, I’m not really an ink-stained wretch.’ 
And young journalists would say, ‘What did that person do to get that award, 
how can I emulate him — what judgement, sensitivity and responsibility did 
he bring to his writing’.”3

A CJF partnership proposal in 1989 forced the Michener board to take 
a hard look at who it was, what it wanted and how much it was prepared to 
give up. It raised tough questions about how the Foundation would negoti-
ate its independence: resisting Jackman’s overture would have consequences. 
It would mean giving up substantial grants from Jackman’s foundation and 
forgoing other well-placed donors who would have provided ongoing finan-
cial security for the Michener Awards Foundation. Ultimately, however, the 
Michener founders would take no step to jeopardize the Foundation’s rela-
tionship with Rideau Hall or its reputation for independent adjudication. In 
a sense, this decision sacrificed one form of independence for another, as the 
Foundation gave up potential financial stability to maintain its ethical and 
professional autonomy — an important stand, but one that would require 
ongoing negotiation and grit in the face of economic and legal challenges. 

Judging: Preserving the Reputation
From day one, the reputation of the Michener Award had rested on the qual-
ity of its journalistic judgement. The administrators of the Michener Award 
understood the quality of the judging was crucial for the success and cred-
ibility of the award. If it was going to be the best, then the award and those 
judging it would have to be above reproach — independent of the industry, 
funders, Rideau Hall and even the Federation of Press Clubs. It would not be 
an award judged by peers, as with other industry awards. Its judges would be 
arm’s-length and experienced former reporters, editors, publishers and jour-
nalism educators.

It had taken some time for Bill MacPherson to assemble the first panel to 
judge the 1970 entries. But the roster sent a clear message that the Michener 
Award was above partisan self-interest. It would not be beholden to any media 
outlet or other interests. The all-white male panel looked like an old boys’ club 
— a common sight in the senior echelons of journalism back then — but each 
member had heft. They came to the judging table with years of journalism 



1095 | The Foundation Sets Its Course 

experience but were no longer affiliated with or involved in the day-to-day 
operations of a news organization. 

The first chair, Davidson Dunton, was president of Carleton University. 
He had started as a reporter at the Montreal Star and went on to become 
editor of the Montreal Standard, a national pictorial weekly newspaper. At 
the age of thirty-three, he became the first full-time chair of the Canadian 
Broadcasting Corporation. Dunton oversaw the creation of a national CBC 
network before taking the top job at Carleton in 1958 and serving as the co-
chair of the Royal Commission on Bilingualism and Biculturalism in 1963. 

Dunton was joined on the judging panel by George Ferguson, editor 
emeritus of the Montreal Star and a former Rhodes scholar, Yves Gagnon, 
director of Communications at Laval University, and Sam Ross, a journalism 
lecturer at Vancouver’s Langara College and retired Parliamentary Bureau 
Chief for the All-Canada Mutually Operated radio group. Together they as-
sessed the 1970 Michener submissions for their impact and contribution to 
the public interest. Over the years, judges would come and go — some would 
sit on the judging panel for a year or two, most for longer. Dunton left after 
two years, but Ross sat as a judge for five years and Gagnon for seven. 

There’s a rhythm to the judging process. At the start of each year, antici-
pation builds as the chief judge waits to see how many applications from the 
previous calendar year will arrive by the February deadline. A lot depends on 
the media outlets. Their financial health often dictates the investment in inves-
tigative journalism and submissions to the Michener Award. The 1987 stock 
market crash saw entries fall to thirty-nine after an all-time high of seventy-
four the year before. The pandemic of 2020-21 from the COVID-19 virus cre-
ated a firestorm of breaking news and updates unsuited to a Michener-worthy 
investigation and resulted in the number of Michener entries bottoming out 
at sixteen. The churning of the world’s powerful forces combined with the 
internal storms in each media organization made predicting the number of 
applicants each year akin to trying to forecast the weather in Nova Scotia, 
where conditions change by the hour. 

It was an analog world for the first forty years of the Micheners. The chief 
judge and a board member would meet at the Ottawa Citizen, the collection 
point for the entries. Then the sorting would begin, hours spent ripping open 
envelopes and boxes, checking to make sure each outlet sent five copies of the 
submission, with supporting material and then divvying up the submissions 



Journalism for the Public Good110

destined for the judges. Five boxes, each stuffed with tear sheets from news-
papers and audio and video tapes are then shipped to the judges.

With that, the judges could begin the real work of the Michener Awards 
Foundation. Whether there are seventy-four or sixteen entries, singling out 
the top six finalists and then the award-winner is a daunting task. Judges 
spend hours and hours over many weeks in the privacy of their homes watch-
ing, listening and reading each entry. They’re looking for professional, un-
biased, arm’s-length reporting. But that’s not enough. Judges seek evidence 
of outcomes — stories that have had an impact on the public or helped to 
change public policy or practices. The effects can be local, provincial, national 
or a community of people or interests. The judges are sensitive to an organiz-
ation’s resources and staffing. That makes it possible for small media outlets 
such as the Prince George Citizen in B.C., the Nunatsiaq News in Nunavut 
and Cogeco’s Montréal radio station 98.5 FM to compete with well-resourced 
national media such as the Globe and Mail, CBC or Toronto Star. In short, the 
Michener Awards Foundation’s criteria and judging system were developed 
not just to honour the industry’s biggest and most powerful media actors, 
but also to nurture the values of public service in all media outlets across the 
country. 

In year three of the award, Fraser MacDougall, the executive secretary 
of the Ontario Press Council, took over as chief judge, a position he held for 
eighteen years. With the precision of the Canadian Press wire service editor he 
had been, MacDougall set out criteria in a memo to guide his fellow judges in 
selecting a Michener winner. Number one was the importance of public ser-
vice intended. MacDougall explained the process: “Theoretically this might 
range from a design to save mankind — physically or spiritually or both — to 
local promotion of a remedy for dandruff in cats. Practically, in the Canadian 
context, the goal of an equitable federal tax system, or elimination of partisan 
influence from a province’s administration of justice, or by securing of a safe 
water supply for a village, might reasonably be given high scores.” 4 

Next on MacDougall’s checklist was the “validity of factual material” 
presented in a clear, forceful and persuasive manner. “Measurable, probable 
or potential impact” of the entry was also significant, as was the “sweat quo-
tient” involved in the piece of journalism. He gave this example of how to 
rank effort. “A low benchmark here might be the simple reprinting of material 
prepared by others. The high might be a brilliant analysis of a constitutional 
issue or a high-powered piece of journalistic advocacy.” The last criterion on 



1115 | The Foundation Sets Its Course 

MacDougall’s list was disinterestedness, defined as “above and beyond what 
the medium should normally be doing in the way of public service.” For a 
group establishing its reputation, the criteria provided a valuable framework 
to guide the judges in determining the best journalism with impact. 

By the early to mid-2000s, the formal weighted judging system would 
disappear. Somewhere along the way, it had morphed from a formal set of 
guidelines to an informal ethos. Carleton University journalism professor 
Chris Waddell sat at the judging table for nine years, until 2017. He brought 
to the judging table seventeen years of experience in print and broadcast, as 
well as academic rigour. “I don’t recall there being any sort of rubric at all.” 
But he said the judging mandate was clear. “It was always stories that had 
an impact and had some demonstrated results” that would lead to action to 
remedy the situation so it wouldn’t happen again. In most years, four or five 
entries would stand out from the rest. Waddell explained, “Of the five judges, 
about six [entries] would be the same by all of them. Then each of them would 
have a couple of others that they like, maybe because they were from that 
region of the country or they knew a bit more about that issue or something 
else. So even if there wasn’t a rubric, people seemed to agree on what story 
should be important.”5 

Until the COVID-19 pandemic hit in early 2020, the Michener judging 
panel met in person to select the finalists and the winner. The process could 
be compared to picking a pope. Go into a room, close the door, pitch, lis-
ten, discuss and eventually reach a consensus. Daily and weekly newspapers, 
television and radio broadcasters, online publications and magazines from 
all corners of the country. English, French. There was even an Italian entry 
in the days before Google Translate. When the judges leave the room, they 
have a winner and finalists. When the news release goes out a few weeks later, 
most publishers, editors and reporters nod with approval at the finalists, es-
pecially when they see their organization on the list. In the beginning, the 
judges would announce the winner months before the ceremony, but since 
1978, the winner remains a tightly guarded secret until the night of the award 
ceremony. 

The integrity of the Michener Award rests on the work of the judging 
panel. The Foundation does everything to ensure it is separate and independ-
ent from the board and its membership. The only job of the panel is judging. 
The chief judge is the one who reports to the board. The firewall is respect-
ed so much so that, in 1996, the judging process was a revelation to newly 



Journalism for the Public Good112

elected president Clark Davey when he helped chief judge Arch MacKenzie 
sort and catalogue fifty-seven entries. Davey was captivated by an entry from 
the Telegraph Journal in Saint John, New Brunswick, all thirty-one pages 
about the plight of Canada’s salmon streams. It “gave me an insight into the 
daunting tasks the judges face each year, but I was gratified to hear when I had 
lunch with them . . . that they had a remarkable convergence of opinion on 
which were the top entries,” Davey reported. “Arch’s organization and direc-
tion of the judging process for both the award and the fellowships is a major 
job of work which we should all appreciate.”6 The president and directors of 
the Foundation might appreciate the work of the judges — and they might 
help with administrative tasks, like sorting the entries — but they had no role 
or say in deciding which entries were the best. 

It has been the practice to select judges with extensive journalism experi-
ence, who are no longer in the news business and have stellar reputations. 
“The Michener Award was considered then as it is now to be the top jour-
nalism award in Canada. It has preserved that reputation with the quality of 
people. People looked behind the screen and see the names associated [with 
judging] are good people,” explained Russ Mills, chief judge 2004-2009.7 

The judges have spent their lives immersed in the practice, management 
and, in some cases, teaching journalism. They’re no longer affiliated with a 
journalism outlet, which gives them an independence not found in indus-
try-run awards in print, magazine and broadcast. Four-time Michener Award 
winner Victor Malarek says that makes all the difference. “These are people 
from the outside who look at a whole body of work and determine whether 
your investigation merits public service journalism. And that to me means 
more than a bunch of people from the journalism community voting or not 
voting with you because they like you or dislike you.”8 

The independence of the judging process is a point of pride for the 
Michener Foundation — one that the board has protected at all costs. This 
principle, and how far the Michener Foundation was willing to protect it, came 
to the forefront when the backers of the Canadian Journalism Foundation 
came calling. 

Merger or Independence: An Existential Crisis
The rumblings of a new journalism foundation had been on the Michener 
radar for some time. Three years earlier, in January 1986, an exploratory 
overture had been made when Paul Deacon was on the hunt for money to 



1135 | The Foundation Sets Its Course 

fund Michener study fellowships for working journalists. Deacon and Roland 
Michener thought the Jackman (family) Foundation, with its focus on educa-
tion, would be a good fit for funding. They met for lunch with Dr. Frederic L. 
R. (Eric) Jackman, the Foundation’s chair, on January 29, 1986. In the discus-
sion, Deacon found Eric Jackman to be “super confident that he understands 
what’s needed.”9 But it quickly became clear to Deacon that Jackman had 
something else in mind when it came to supporting journalism. His vision 
made Deacon bristle. 

The next day Deacon wrote his concerns to Michener. “Our discussion 
with Eric Jackman on Wednesday continues to bother me a bit. My interpret-
ation of his approach is that he’s selling a ‘be kind to politicians’ education 
program.” Deacon recognized that Jackman’s vision would find a sympathet-
ic audience, especially among those with money. “There’ll be lots of bruised 
businessmen as well as bruised politicians who would love to find some way 
of making journalists more compliant.” Deacon was concerned that he had 
come on too strong at the meeting with Jackman. “I found it hard to contain 
my horror,” he wrote, and then asked Michener if he was overreacting, before 
concluding, “I suspect we should keep our distance and not get tied in with 
him in any way.”10 Michener gave Deacon his full support. “I concur in the 
suggestion you made about keeping distance. He [Eric Jackman] and I are 
good friends. I enjoyed his company at lunch recently. He pursues his pro-
gram on his own and we may hear from him again. He is not getting much 
encouragement from the media.”11

But three years later, in 1989, as word spread about the creation of the 
Canadian Journalism Foundation, some journalism educators and reporters 
shared Deacon’s earlier skepticism about the motivations of this new alliance 
of elite industry, government and media managers. That’s because its gen-
esis was a research project about Canada’s media — initiated by the Niagara 
Institute for International Studies, a business-focused think-tank, and funded 
by the Jackman Foundation. The Institute’s director, W. C. Wilton, had con-
ducted more than seventy confidential in-camera interviews with executives 
from media, business and government. There was an emphasis on the latter 
two sectors “that are generally suspicious of the media,” according to Alberta 
newspaper executive J. Patrick O’Callaghan, who represented the Southam 
newspaper chain at the early planning meetings.12 

O’Callaghan wrote in his memoir, Maverick Publisher, that the Niagara 
report “Canada’s Media,” released in July 1988, raised “concerns about the 



Journalism for the Public Good114

media’s balance, accuracy, professionalism, ethics, agenda-setting, scarce 
resources and accountability.” From O’Callaghan’s point of view, the under-
tone of the Niagara report was that “these cynical critics wanted a tamed 
and subservient media.”13 The report’s findings had a similar ring to Deacon’s 
conversation with Jackman in 1986.

O’Callaghan, never shy with his words, butted heads with other mem-
bers of the tony Canadian Journalism Foundation’s media advisory com-
mittee.14 “From the start I was not on the same wavelength because I believe 
a free press should steer clear of all those who want to bring it under the 
Establishment’s heel,” O’Callaghan wrote.15 Once he divined the group’s dir-
ection, O’Callaghan left the committee in the spring of 1989 to devote his 
energies to the Michener Awards Foundation, where he had been a director 
since 1984. O’Callaghan brought an insider perspective of the CJF media ad-
visory committee to the Michener table. His presence on the Michener board 
proved crucial when the CJF made a second overture.

In 1989, Bill Dimma, president and CEO of major realtor Royal LePage 
and former Torstar executive and York University dean of business, reached 
out on behalf of the CJF to broker an association with the Michener Awards 
Foundation. It was easy to see how the Michener Awards — a well-established 
and respected organization — would be a huge boost to the nascent CJF. For 
almost twenty years, the Micheners had honoured Canada’s best journalism 
in the public interest. While not monied, the award had the prestige of the 
Michener name, continued vice-regal patronage, and an annual gala cere-
mony at Rideau Hall. But the CJF was also well aware of the Foundation’s 
financial ups and downs. 

This time, Paul Deacon didn’t bristle. He responded with cautious en-
thusiasm. While he didn’t necessarily agree with the CJF’s philosophy and 
approach, he was pragmatic. There was value in the financial stability that 
the CJF could offer, as he explained in a memo to the Michener board of dir-
ectors in October 1989. “It’s hard to tell at this stage whether the Journalism 
Foundation will get the funding it will need to do all the things it plans, and 
whether, if we joined forces in some way, they could help our problems of con-
tinuity, permanence and money. But I believe it’s worth pursuing.”16 Deacon 
then wrote to Dimma, who was working with Trevor Eyton, president and 
CEO of Brascan, a resource-based holding company, and Eric Jackman to 
set up the new organization. The group already had start-up funding of 
$100,000.17 This kind of money was inaccessible to the Michener Foundation. 



1155 | The Foundation Sets Its Course 

John Miller, chair of Ryerson’s School of Journalism and a judge for the 
Michener study fellowships, shared O’Callaghan’s concerns about the agenda 
of the new Foundation. After meeting for lunch with Eric Jackman, Miller 
came away with the impression that Jackman “had a very low opinion of 
journalists and that’s what set off the alarm bells for me.” As Miller recalled, 
“He wasn’t interested in public service at all. He was interested in hardwork-
ing businesspeople who got bad press.”18 Miller was alarmed when he caught 
wind of a possible partnership between the CJF and the Micheners and wrote 
to Deacon, advising caution. “Meritorious public service in journalism often 
is not compatible with what businessmen see as good journalism, and for that 
reason, I think you should be wary.”19 Deacon replied, “Unless they can assure 
us that the independence and objectivity of the Michener Foundation can be 
continued, I’m afraid there may not be much point in pursuing the matter.”20 
Still, Deacon left the door open. 

During a discussion of the Michener Foundation’s future at the annual 
meeting of November 1989, Deacon raised the idea of a possible affiliation. 
“The CJF’s final organization pattern isn’t settled, but its discussions to date 
have visualized it being an umbrella organization that would try to heighten 
public awareness of existing awards and programs and possibly help fund 
them,”21 Deacon explained. Some board members could see benefits to shar-
ing administrative costs and fundraising. Not O’Callaghan, a self-described 
“token dissident.”22 At the board meeting, he actively opposed any “take-over 
by the CJF” and argued strongly to maintain “our independence.”23 His view 
prevailed. Deacon delivered the message to Bill Dimma at a dinner meeting 
the following week. “I told him that the Foundation board feels the Michener 
program should maintain its name and its independence.”24 Deacon did offer 
to explore ways to cooperate with the CJF to raise the profile of the program 
and to promote good journalism, but for the most part, the two organizations 
went their own ways for the next 29 years.25

In the 1990s, the Canadian Journalism Foundation attracted corporate 
donors that had eluded the Michener Foundation — donors such as Senator 
Trevor Eyton, Bill Dimma, Eric Jackman and Mickey Cohen (Molson 
Brewery). The Jackman Foundation donated $100,000 in 1990 for the CJF’s 
first interim budget on the condition that the CJF could raise another 
$500,000. It seems that the CJF had no problem gaining funding. By 1994, it 
was sponsoring a series of seminars on how to improve Canadian journalism 
and raising serious money. 



Journalism for the Public Good116

Clark Davey reported to the annual meeting of the Michener Awards 
Foundation that the CJF had established an office and raised $250,000. The 
knock-on effect was that the Micheners and the National Newspaper Awards 
were having trouble signing on new donors. With prospects for new donors 
looking grim, Davey, now president of the Michener Foundation, expressed 
concern about an exodus of longtime donors.26 Davey had written to “45 ma-
jor suppliers of electronic and printing equipment” and received only one 
positive reply. 

The Michener board must have been aghast when Governor General 
Roméo LeBlanc opened the doors of Rideau Hall to the Canadian Journalism 
Foundation. On May 31, 1996, the CJF held its first awards ceremony with 
co-chairs Knowlton Nash of the CBC’s The National and Roger Landry of La 
Presse. The first CJF lifetime achievement award honoured Toronto journalist 
and author Robert Fulford. Neil Reynolds of the Irving-owned Saint John 
Telegraph Journal and Evening Times Globe in New Brunswick received the 
Excellence in Journalism award. After the ceremony, LeBlanc hosted a stand-
up reception. 

There was good reason for the Michener Awards Foundation to be a wee 
bit territorial. For twenty-six years, Rideau Hall had hosted the Michener 
Awards, upon the initiative of former Governor General Roland Michener. 
The Foundation was not keen to share the venue and the prestige that went 
with it. By rejecting the CJF’s partnership proposal, it put the two organiz-
ations in an unstated competition. For the Micheners, the stakes were high. 

The concerns were amplified when the CJF awards ceremony was back 
at Rideau Hall the following year. It appeared to the Michener board that the 
CJF was “building it in as a permanent part of their program.”27 The board 
could not quell the fear that the CJF wanted to swallow up the Michener 
Awards, and they seemed to have support from Rideau Hall. In 1997, when 
the Canadian Journalism Foundation approached Government House about 
its Rideau Hall ceremony, “the initial response was a strong suggestion that 
the CJF and Michener Awards should be handed out at the same occasion,” 
Davey reported. “I have also been told that I will get an invite to lunch with 
the Governor General [LeBlanc] to discuss the Michener Award, so I expect 
the pressure to continue,” Davey wrote in a letter.28 

To nip the CJF initiative in the bud, Davey proposed that Rideau Hall 
support an umbrella organization or event such as the Governor General’s 
Journalism Awards modelled on the awards for literature and the arts. But 



1175 | The Foundation Sets Its Course 

His Excellency Roméo LeBlanc showed no interest.29 His attention was fo-
cused on his newly founded Governor General’s Caring Canadian Awards 
which celebrated ordinary people doing extraordinary things. The Michener 
board must have breathed a sigh of relief in 1998 when the CJF decided to 
move its awards ceremony to Toronto, the centre of its funding base. 

After that close brush with the CJF and partnership, the Michener exec-
utive kept a close eye on what was going on in Toronto. A tinge of resentment 
could be seen in the minutes over the CJF’s financial success “with its an-
nual budget of $280,000 from the corporate world.”30 In a letter to a board 
member, Clark Davey remarked that the CFJ “pays its part-time director 
$90,000!!!”31 This was in contrast to the Michener Awards Foundation with 
its operating budget of less than $30,000, volunteer labour and no paid staff. 
Davey did not miss an opportunity to gloat when the CJF’s competition for 
the second annual award for newsroom excellence had attracted only a single 
entry several weeks after its deadline. “We had 44,” wrote Davey.32 The robust 
number of entries seemed to affirm the board’s decision eight years earlier to 
say no to the CJF to guard the independence of the awards, even if the move 
shut out new sources of funding and stunted opportunities for growing the 
Foundation. Relations with the CJF over the next thirty years remained polite 
but cautious. 

Over the years, the Michener Awards Foundation’s independence gave 
judges the freedom to break from the pack and make bold decisions. For 
example, in 2013 the Michener judges paid no regard when the National 
Newspaper Awards (NNA) failed to nominate the Toronto Star’s entry for 
its extensive coverage in 2013 of Rob Ford’s disgraceful behaviour as Mayor 
of Toronto. Maybe NNA judges dismissed the municipal series as “just the 
traditional Toronto media blowing a Toronto story out of proportion,” mused 
Chris Waddell, a former judge for the Michener Award and the Canadian 
Journalism Foundation’s Excellence in Journalism Award.33 Others suggested 
the series was overshadowed by more important newspaper stories. It had 
been a banner year for hard-hitting stories.

So, when the Toronto Star entry made the list of six finalists for the 
Michener Award, there were raised eyebrows. The Ford series was compet-
ing with CTV for its exposé of the Senate scandal, the Canadian Press for 
its coverage of Ottawa’s shabby treatment of veterans, the Globe and Mail’s 
investigation into the Lac-Mégantic rail disaster, the Edmonton Journal and 
Calgary Herald’s examination of the deaths of Indigenous children in foster 



Journalism for the Public Good118

care and the Windsor Star for issues with Cancer Care Ontario and thoracic 
surgery procedures. The ballroom at Rideau Hall crackled with tension on 
that June evening.

The judges’ citation got to the heart of why the series was Michener-
worthy — the Star’s tenacity and courage that led to measurable change in 
Canada’s largest city. 

“Despite intimidation and an organized campaign trying to undermine 
the credibility of the reporting, the Toronto Star exposed Ford’s public drunk-
enness, boorish behaviour, abuses of his office and existence of a video of him 
smoking crack cocaine accompanied by members of a drug gang. The Star 
did not waiver [sic] as the mayor countered every story with vehement denials 
and attacks. Behind the scenes the Toronto police launched an investigation 
that proved all the Star’s allegations to be true. Going to court to win the 
release of details about the police investigation, the Star’s work led the council 
of Canada’s largest city to remove all powers from the mayor, leaving him just 
a figurehead.”34

When Russ Mills announced the Toronto Star as the winner of the 2013 
Michener Award, the newspaper’s publisher, John Honderich, shot up out of 
his seat, threw his arms up in victory and, with an ear-to-ear smile, bellowed, 
“Yes!” It was vindication. Later, Honderich would say that the Rob Ford story 
“was probably one of the greatest threats to the paper because they [supporters 
of Rob Ford, the Ford Nation] wanted to launch a full boycott of advertisers 
and readers. But the moral corruption and behaviour was so egregious that 
to let it sit there unchallenged would have been awful.”35 The Star’s coverage 
helped defeat Rob Ford and elect a new council in Toronto. 

“Rob Ford was the right decision to make. Absolutely,” said Waddell who 
sat on the judging panel that year. “In retrospect, it was even a better decision 
to make than it looked like at the time. The Star pursued Ford very aggressive-
ly. Everything they said about Ford turned out to be true. . . . And what more 
can you ask for in an era of misinformation, disinformation.”36 The collective 
experience of the judges, combined with their distance from the industry, 
gave the Michener judges a unique perspective on entries. Moreover, it al-
lowed them to be guided by the Michener values of public service and impact 
— enabling them to nominate, and reward, stories that other organizations 
overlooked. 



1195 | The Foundation Sets Its Course 

Judging: Complaints and Intimidation
Experienced judges need the distance and experience to deal with thin-
skinned publishers, editors and reporters — and to maintain their independ-
ence. Many a judge over the years has found warm, chummy encounters be-
fore the awards ceremony turn rather frosty at the reception and dinner that 
follow. It is not unusual for a bruised publisher, editor or reporter to corner 
the chief judge to pronounce how the panel got it all wrong, while eyes are 
fixed on their rivals celebrating across the room. Complaints and calls to re-
scind nominations, and even awards, have come from business and commun-
ity leaders stinging from the bad publicity. They have also come from other 
journalism outlets suffering from a case of self-righteous sour grapes. Over 
the years, media outlets with grievances have tried to sway the independent 
judging panel’s decisions. 

For example, in April 2001, the fifth estate was on the list of Michener 
finalists for its six-part series on “how police and justice officials approach 
their jobs, the techniques they use and the way they respond to mistakes.”37 
Within days, chief judge David Humphreys received a fax, as did the Globe 
and Mail, the Toronto Star and the National Post, complaining that the same 
story about the Saskatchewan justice system had appeared in the Saskatoon 
Star Phoenix a year earlier. This was not, of course, the first time a publication 
had claimed to have broken a story that another entry would pick up, develop 
in much greater detail, and then submit as a Michener entry. The Globe, Star 
and Post likely saw the complaint as groundless because none of their pa-
pers published the complaint. As Humphreys reported at the May annual 
meeting, “Since the issue did not become public, no action was taken.” At the 
awards ceremony that night, a beaming David Studer, executive producer of 
the fifth estate, stood beside Her Excellency Adrienne Clarkson to receive the 
Michener Award. 

Any journalistic awards organization can expect whinging, complaints 
and threats; some deserve more than a shrug. As head of the Michener 
Awards judging panels, a respectful reply was appropriate for a complaint in 
2016. Société Radio-Canada’s Enquête received the 2015 Michener Awards for 
its coverage of allegations from Indigenous women of ongoing physical and 
sexual abuse by Quebec’s provincial police (SQ) in the northern community 
of Val d’Or. “And together, with one voice, they denounced for the first time 
publicly the abusive behavior of Val d’Or police officers. Sexual assault, abuse 



Journalism for the Public Good120

of power, intimidation, ‘geographic cures’ (a police tactic which consists of 
punishing an individual by transporting him several kilometers from home 
and forcing him to return on foot), from police officers who should normally 
protect them,” wrote Jean Pelletier, editor-in-chief of Enquête.38 

After an investigation announced no charges would be laid against the 
accused officers, a competitor emailed to ask if the Michener Foundation 
would be rescinding the award. After consulting the panel, as chief judge, 
I responded that the decision of the judging panel stood because Enquête’s 
broadcast had resulted in important outcomes — including an investigation 
and a $6 million assistance program for Indigenous women in the commun-
ity — and was not contingent on subsequent legal decisions.39 The complaint 
deserved a response, but ultimately the board felt that the judges had done 
their job — and supported their independent decision. 

Sometimes complaints come from Michener board members who are not 
at arm’s length and who have a direct interest in the outcome of the Michener 
Award. In one case, it was John Honderich, a long-serving Michener direc-
tor and editor of Canada’s largest newspaper, the Toronto Star. Honderich 
challenged the judges’ decision to give the 1993 award to the Ottawa Citizen. 
The story involved the Mulroney government’s plan to privatize the Toronto 
Pearson airport. 

In a three-page letter to the Michener Awards Foundation, Honderich 
called for a decision review. Simply put, his letter argued that the Citizen did 
not “break this story” as was stated in the Foundation’s press release and re-
peated several times during the awards ceremony. He could “only assume 
that the judging panel made its decision on a false premise.” That’s some-
thing no chief judge wants to hear. While The Star did not enter its coverage, 
Honderich included a folder of clippings that showed the Star was at least two 
weeks ahead of the Citizen on this story. His letter requested action “for the 
prestige of the awards.” 40 

Honderich also sent his letter to the Ottawa Citizen. Its editor, James 
Travers, took the initiative and wrote a stiff letter to chief judge Arch 
MacKenzie demanding “to put the record straight.”41 He stated that the 
Citizen did not claim to have broken the story. Travers wrote its only claim 
was that by revealing confidential cabinet information, it “turned an existing 
story into a national scandal” that prevented the privatization of the airport. 
With no love lost, the Citizen then made the Star’s complaint public. An 
article by Chris Cobb, the Citizen’s media writer, quoted liberally from both 



1215 | The Foundation Sets Its Course 

letters. Soon, the story was on the national wire service Canadian Press, and 
newspapers across the country ran the story of the Toronto Star taking on 
the Ottawa Citizen. When reminded of the brouhaha in a 2019 interview, 
Honderich responded with a big grin, “I loved that, you know.” 

With all this material in hand, Chief Judge Arch MacKenzie wrote a con-
fidential memo to the judging panel. First off, “we are agreed that who got 
what first isn’t really relevant, especially when the complainant didn’t enter.” 
Then MacKenzie fell on his sword. “I think we may agree that I as writer of 
the news release erred in saying that The Citizen ‘broke’ the story. . . . I should 
have said something like ‘break open’ and I will carry the can on that one.”42 

Two days later, the Michener Awards Foundation issued a news release 
confirming the Ottawa Citizen’s win. It stated that the Citizen stories, “based 
on internal documents from the Conservative government, broke the Toronto 
airport story wide open in the middle of an election campaign” and were “key 
to exposing secretive developments adversely affecting the flying public, the 
taxpayer, the air industry and Pearson as a hub of the Canadian airline sys-
tem.”43 The Star ran a story based on the news release and Arch MacKenzie 
wrote to John Honderich saying that he assumed the matter was closed. It was 
for the Foundation, but not for Honderich, who for years remained willing to 
defend his reporters and argue the Star’s case.

Complaints of a different order arrive in white envelopes, with no sig-
nature, no return address, just a typed note, news article and an affidavit to 
remind the Michener judges that the publisher, editors and reporters of a 
certain entry could be facing a lawsuit. The correspondence is intended to 
influence the judging process, and maybe even convince the judges to with-
draw a nomination. One case involved the Daily Herald in Prince Albert, 
Saskatchewan, a finalist in 1994 for its “tenacious enquiry into spending prac-
tices by municipal politicians and officials . . . All but one of the incumbent 
city councillors seeking re-election lost his job.”44 

The City Commissioner, who also lost his job, had filed an intention to 
sue the Daily Herald, its publisher and editors.45 Threats of a libel and slander 
lawsuit against the Daily Herald did not deter the Michener judging panel or 
the newspaper, which proudly published the announcement of its Michener 
nomination on the front page. 

Investigative journalism, by its very nature, can spark threats of legal 
action, some serious, some nuisance, some to intimidate. For example, the 
Toronto Star faced a $2.7 billion libel lawsuit by the Toronto police union 



Journalism for the Public Good122

when it won the 2002 Michener Award for its series on racial profiling. The 
Star was vindicated in January 2005 when the Supreme Court denied the 
Police Association leave to appeal an earlier court ruling. 

Far more controversial among the Michener finalists at the 1995 awards 
ceremony, however, was CKNW/98, New Westminster, and its incandescent 
program host Rafe Mair. The nomination of Mair’s year-long on-air cam-
paign against the massive Kemano hydroelectric project in northern British 
Columbia raised all the vexing questions about the role of advocacy in public 
interest journalism. At issue was the proposal by the Alcan corporation to 
redirect 20 per cent of the flow of the Nechako River to provide more power 
for aluminum production in Kitimat. Mair, a devoted fly fisherman and en-
vironmentalist, was having none of that. 

He was a well-known figure in B.C. Whether as a lawyer, municipal coun-
cillor, provincial politician or broadcaster, Mair was a self-professed “noisy 
one.”46 In the 1980s and 1990s, he ascended to become the grand inquisitor 
of private broadcasting. The airwaves were his pulpit, British Columbians his 
faithful congregation. More than 100,000 people tuned in each day to hear 
Mair dissect guests with caustic and razor-edged questions. “I have been a 
contrarian all my life. From childhood on, I never liked being told what to do 
and challenged authority at every turn. I would argue any politically correct 
proposition from the opposite side at the drop of a hat,” he wrote in his mem-
oir, Rafe.47 The Kemano fight was no exercise in rhetoric. 

In his attack, Mair released secret government research that showed the 
project threatened the environment, including salmon and other fish stocks. 
Then he opened the airwaves. As he later wrote, “native bands, labour unions, 
fish biologists, professionals, environmentalists and people from every other 
walk of life joined in the fray.”48 Alcan fought back with a letter-writing 
campaign throughout 1994 to CKNW and other media outlets such as the 
Georgia Straight, Equity and the Financial Post.49 With the heat rising, NDP 
Premier Mike Harcourt decided in January 1995 to cancel the Kemano dam 
project. Within weeks, former Conservative federal fisheries minister Tom 
Siddon slapped CKNW and Mair with a defamation and libel lawsuit for 
making allegations of dishonesty and corruption in the “fever pitch” of the 
on-air battle.50

The announcement on March 25 that CKNW/98 was a finalist for the 
1994 Michener Award inflamed the counter-attack by opponents in British 
Columbia. Suddenly, Chief Judge Arch MacKenzie was flooded with letters 



1235 | The Foundation Sets Its Course 

from Alcan, former employees, supporters, and even the District of Kitimat 
demanding the Foundation withdraw the nomination.51 Alcan’s director of 
Corporate Information and Public Affairs, Les Holroyd, wrote that he was 
“appalled to hear of this nomination.”52 

With hundreds of potential jobs down the drain, Kitimat town coun-
cil passed a motion strenuously objecting to Mair’s nomination. The motion 
claimed Mair was “an unsuitable candidate for such a prestigious award” 
because he had failed to provide “listeners with a balanced reporting of all 
sides.”53 One Alcan employee, C. H. Whicher, complained that the show 
represented “everything sensational, sleazy and dishonest in journalism” and 
was appalled that it “could even be mentioned in the same breath as a gentle-
man such as the late Mr. Michener.” In a subsequent letter to Clark Davey, 
Michener president, Whicher further suggested the award be renamed “The 
Joseph Goebbels Award, particularly appropriate on the 50th anniversary of 
VE Day!”54 Passions ran high, and the gloves were off. 

The Michener board could not ignore the furor. Chief Judge Arch 
MacKenzie raised the issue at the annual general meeting on the morning of 
the awards ceremony in May 1995. Clark Davey read some of the letters and 
said he had responded to the complaints. His message was clear. “Advocacy 
journalism as practised by Mr. Mair was not excluded from the competition 
and that obviously the judging panel had been impressed by Mr. Mair’s ability 
to influence public opinion.”55 In other words, the complaint that Mair had 
failed to provide balanced reporting did not mean CKNW had not conducted 
public service journalism worthy of a nomination. At that point, only the 
judges knew that CKNW/98 Westminster would receive the 1994 award later 
that night. 

That year’s awards ceremony was the first for Governor General Roméo 
LeBlanc, but if he knew about the buzz around the nomination, he gave no 
sign. LeBlanc knew the media business. He had travelled the world as a polit-
ical correspondent for Radio-Canada and reported from bureaus in Ottawa, 
London and Washington between 1959 and 1967. He left journalism to take 
on the job of press secretary to Prime Minister Lester B. Pearson, and later, 
Prime Minister Pierre Elliott Trudeau, but LeBlanc never forgot his time in 
the journalism trenches. His welcoming speech praised media organizations 
for investing in public service journalism. “We celebrate our good fortune 
of living in a country where investigative reporting is not only tolerated, but 
positively encouraged.”56 



Journalism for the Public Good124

Looking across the ballroom, LeBlanc picked out two of his contempor-
aries, Chief Judge Fraser MacDougall and Bill MacPherson, as “role mod-
els” and “front page legends.”57 The tribute had particular poignancy for 
long-hauler MacPherson, sitting in his black suit with his battery-powered 
electronic larynx at his side. He had been with the Micheners from the be-
ginning and was not going to miss the twenty-fifth anniversary. He had sur-
vived surgery to remove his larynx and esophagus, and, with typical grit, he 
was fighting leukemia caused by earlier throat cancer treatments. It would be 
MacPherson’s final trip to Rideau Hall.58

At the front of the room, the next act of a more contentious drama began 
to unfold with LeBlanc’s presentation of the 1994 Michener Award trophy 
to a beaming Shirley Stocker, executive producer of CKNW’s public affairs 
programming. The judges’ citation recognized the coverage of the Kemano 
Completion project as a “potent force in the British Columbia government’s 
decision to kill the billion-dollar completion of the Alcan power project.”59 
The impact was measurable, but for some, it stung.

The Foundation received another downpour of letters from Alcan and 
such groups as the Kitimat Community Coalition, the District of Kitimat, 
former Alcan employees and individuals who questioned the judgement of 
the judges.60 “Alcan tried to get this award taken away from me because they 
said that I had libelled fisheries minister Tom Siddon,”61 Mair wrote. 

Siddon’s Writ of Summons and Statement of Claim pointed to Mair’s on-
air comments made eight years earlier about the Kemano 1987 settlement 
with Alcan. “He hit us with a long list of one-liners to which he had taken 
offence.”62 Siddon’s lawyer, Eric Rice, even tried to drag the Michener Awards 
Foundation into legal action. 

In August 1995, Rice requested details of what information the judg-
ing panel had used in February to base its decision.63 Ever-cautious Clark 
Davey was in no rush to reply. Davey sat on the documents for two months 
before seeking legal advice from Ottawa lawyer Anthony P. McGlynn at 
Perley-Robertson, Panet Hill & MacDougall. As Davey’s letter to McGlynn 
revealed, “Earlier this summer Senator Findlay McDonald approached Arch 
MacKenzie, chairman of the judging panel and a member of our board and 
executive, seeking a copy of the CKNW/Mair submission. When asked, he 
said he was acting on behalf of Tom Siddon who was suing Mr. Mair for def-
amation, Mr. MacKenzie and I agreed that we should not give up this submis-
sion, at least in this way.”64 



1255 | The Foundation Sets Its Course 

Davey’s response to Rice in October 1995 was clear. “As a third party 
to the Siddon/Mair dispute, we have no wish to become involved particu-
larly when the documents we hold, or copies of them, would be available to 
you from the other party to the litigation.”65 However, in December 1995, the 
Foundation succumbed and handed over “The Rafe Mair Program Michener 
Submission,” including three audio cassettes, to Siddon’s lawyer. 

A key issue became what the Michener judges knew, and when they knew 
it. Based on what Davey reported, McGlynn’s legal letter a week later assured 
Siddon’s lawyer that “Mr. MacKenzie and the other members of the judging 
panel had no idea at the time they considered the submissions and made their 
decisions that the defamation action was pending or had been commenced 
against CKNW, its owners or its on air personalities.”66 He noted the practice 
of the judges is to consider submissions based on the material submitted by 
the applicants. With a possible jury trial, Davey even swore an affidavit “af-
firming that our judges did not know at the time of their selection of CKNW 
for the award that a libel action had been started” at the time of judging.67 
Later CKNW would take issue with Davey’s account, noting that the award 
submission “specifically referred to [the lawsuit] in at least one of the docu-
ments submitted by CKNW.”68 A look through the CKNW’s original submis-
sion to the judges shows not one, but three references to a lawsuit. Siddon’s 
legal team did not pursue the alleged oversight. 

Supporters of Alcan and Siddon refused to let the issue drop and pres-
sured the Michener Awards Foundation to rescind CKNW’s award even after 
Mair settled out of court with Siddon in March 1977 for a reported sum of 
almost $300,000.69 When the board met two months later, directors sup-
ported the executive’s decision to resist pressure. Davey issued a press release 
affirming the decision of the judges and “emphasizing that while the board 
recognized the seriousness of the libel complaint, the material giving rise 
to the complaint was not crucial to the CKNW/Mair campaign against the 
second phase of the Kemano project.”70 Davey went on to explain that, “In 
any event, a suit for defamation should not, of itself, be grounds for barring 
an entry from competition.”71 

The Price of Independence
Typically — as in the battle over Mair’s Kemano campaign — legal threats 
from outraged parties are usually directed to the media outlet that produced 
the story. Not so in 2018, when a legal challenge in Alberta threatened both 



Journalism for the Public Good126

the Michener Awards Foundation and the judging panel. The case involved a 
series of broadcasts and online stories produced in 2017 by reporters Charles 
Rusnell and Jennie Russell of CBC Edmonton. “Private Health, Public Risk” 
examined the actions of Alberta politicians concerning a private health foun-
dation funded by a wealthy Calgary philanthropist. CBC Edmonton had dis-
closed in its submission that it was facing legal action, but, given the public 
interest and significance of the outcome, the judges selected the series as one 
of the eight finalists. Days after the announcement, as chief judge at the time, 
I received a registered legal-sized brown envelope. When I looked at the first 
page I took a deep breath, sat down, and read the 33-page document. The title 
on the first page read “Journalistic errors must disqualify CBC nomination.” 

Lawyer Michael Flatters, the secretary of the board of Pure North 
S’Energy Foundation, had a list of allegedly “factual” objections to the 133-
word précis of the CBC story in the Michener Awards news release.72 He 
included supporting documents: a terse letter from a public health official 
qualifying his comments to CBC, and a defamation lawsuit against the 
Dieticians [sic] of Canada, another source in the CBC story. There was also 
a twenty-page complaint Pure North had sent to CBC Ombudsman Esther 
Enkin a year earlier. I had barely acknowledged receipt of the first letter when 
a second one arrived four days later. This one, from lawyer Grant Stapon of 
Bennett Jones Ltd. representing Pure North S’Energy. His letter gave notice 
of additional defamation charges against CBC, including the précis published 
on the Michener Awards website and made a formal request: “Take down 
or rewrite the summary.”73 The letter threatened legal action against the 
Michener Awards Foundation. A first. 

The first reaction among the judges was that this was a nuisance suit. Even 
so, a few inquiries showed the complainant, Allan Markin — businessman, 
philanthropist and the founder of Pure North S’Energy Foundation — had a 
reputation for being litigious, and he had deep pockets. The Michener Awards 
Foundation was in a bind. If the Foundation refused the request to change the 
write up, it could expect a prolonged and expensive legal proceeding, most 
likely in an Alberta court. The directors had no appetite for a fight and the 
cash-strapped Foundation had no war chest to bankroll a prolonged lawsuit. 
The Micheners had maintained their independence over the years, but it left 
them vulnerable to financial threats such as this lawsuit. Furthermore, the 
Foundation did not have liability insurance, so the volunteer judges and 
board members could find themselves bankrolling a costly legal battle. 



1275 | The Foundation Sets Its Course 

A chill descended, as Pure North had hoped. The CBC nomination stood 
but rewrites of the précis vetted by Halifax pro-bono media lawyer David 
Coles flew back and forth across the country. Pure North’s legal team kept 
requesting more “appropriate factual corrections” with the promise that “If 
that was done Pure North will regard the matter as resolved in so far as the 
content of the summary of the CBC story published by your organization is 
concerned.”74 It galled to have to pare the write up and then pare some more. 
With Pure North’s stamp of approval, the news release and citation for the 
awards ceremony in June 2018 became a mere two sentences that said noth-
ing and everything: “Canadian Broadcasting Corporation Edmonton: Private 
Health, Public Risk? The CBC Edmonton is being recognized for its investi-
gative series focusing on Pure North, an alternative health foundation of a 
Calgary businessman. They have continued to publish stories while facing a 
defamation lawsuit.”75

On June 8, the letter from Stapon arrived “absolving the Michener 
Awards Foundation.”76 A letter from Pure North S’Energy Foundation’s 
lawyer Michael Flatters followed. It was to “affirm our appreciation for the 
rewrite of the summary of CBC Edmonton publications.”77 The threat was 
over for the Michener Awards Foundation, but if Pure North’s goal was to 
threaten the Michener Awards Foundation into submission, it worked. Even 
the national Cable Public Affairs Channel (CPAC) got cold feet. Its president, 
Catherine Cano, sat on the Michener board and was party to the Pure North 
deliberations. The broadcaster taped the awards ceremony, but CPAC decided 
not to broadcast it after CBC reporter Charles Rusnell’s speech. Another sad 
first. The Michener board bought liability insurance that autumn to protect 
the directors and judges. This was an unhappy example of how independence 
has to be negotiated in the face of financial pressures and powerful forces. 

As anticipated, four years later, in May 2022, Pure North discontinued its 
claim against CBC Edmonton and released the two reporters from all liabil-
ity. CBC retracted nothing and paid nothing to the claimants. It re-published 
the series “Private Health Public Risk?” in May 2022 with this update: “While 
CBC Edmonton stands behind the accuracy of its reporting, the CBC has 
agreed with Pure North to provide a link to a statement where Pure North 
provides an additional response to the article below and related coverage.”78 
“We don’t regret doing the stories because they were clearly in the public in-
terest. But we do regret losing weeks of time that could have been devoted 
to investigative reporting,”79 Rusnell wrote later. He and Jennie Russell left 



Journalism for the Public Good128

CBC in December 2021 to start their own freelance unit and hope one day to 
finish the investigation.80 The question for the Michener Awards Foundation’s 
future panels will be how to deal with hard-hitting investigative stories facing 
libel lawsuits. 

In its fifty years, there has been only one instance where the Michener 
board was compelled to update a decision of the judging panel — seven years 
after making the award. In April 1998, a blond, fresh-faced David Rodenhiser 
stood on the podium before 140 guests in the ballroom at Rideau Hall. He 
gave the camera a big grin as one hand gripped the heavy trophy, and the 
other clasped the hand of Chief Justice Antonio Lamer of the Supreme Court, 
who was standing in for an ailing Roméo LeBlanc. 

The reporting team from the Daily News in Halifax had won the Michener 
Award for its three-month investigation into its exposé of abuse at a reform 
school for boys in Shelburne, Nova Scotia. Reporters had dug up and used 
information from a sealed government archive, unknown even to senior civil 
servants. As a result of the dogged coverage, the provincial government intro-
duced an alternative dispute resolution to compensate former victims. More 
than 1500 former residents came forward, accusing some 400 current or for-
mer employees of physical and mental abuse. 

The page three headline of April 29, 1998 “The Daily News wins national 
award” trumpeted its Michener win for public service journalism.81 The news 
was met with “dismay, disbelief and resentment” by Cameron S. McKinnon, 
a lawyer from Truro, Nova Scotia. Steaming with fury, he sat down and typed 
a letter and faxed it to the editor of the Daily News and Arch MacKenzie, chief 
judge of the Michener Awards. From McKinnon’s point of view, the series 
“System of Abuse” series was “one-sided reporting.” He complained that the 
Daily News had never contacted employees or former employees he repre-
sented for the other side of the story. The coverage, he wrote, “overlooked 
the very thing that we as Canadians are guaranteed: the presumption of 
innocence.” His letter claimed his clients had been denied the right to due 
process because the Daily News coverage was “judge, jury and executioner of 
all employees.”82 MacKenzie responded the next day to say he had distributed 
the fax to all the judges and promised that “Your concerns are being given 
the consideration they deserve.”83 There is no record of how MacKenzie re-
sponded to McKinnon’s concerns.

Seven years later, Halifax lawyer Dale Dunlop — who had represented 
180 employees and former employees at Shelburne — wrote to the Michener 



1295 | The Foundation Sets Its Course 

Awards Foundation as a citizen “who is troubled that many years after the 
fact, your website continues to publish false and potentially defamatory in-
formation on what went on in Shelburne.”84 He was referring to the citation 
on the Michener Awards website that read: 

The Michener judges praised the Daily News for taking reporter 
David Rodenhiser out of daily news reporting in 1997 to spend 
three months investigating allegations of abuse in Nova Scotia’s 
reform schools. “Grim details of beatings, molestations and rapes 
emerged,” especially after Rodenhiser discovered a “massive, 
sealed archive” of government documents. Senior civil servants 
and even the RCMP, who had been investigating some 1500 al-
legations, did not know existed. As a result, “approximately 400 
suspects are under investigation. The RCMP subsequently began 
investigating allegations of fraud against some complainants 
seeking provincial compensation, the Michener citation read.”85 

Then, in a lawyerly fashion, Dunlop started making an argument for amend-
ments. He noted that an RCMP investigation and the Nova Scotia govern-
ment had exonerated many of the accused. He pointed to the CBC’s 1999 
fifth estate documentary and a 2001 feature story in the Ryerson Review of 
Journalism which raised issues with the coverage. “It is troublesome enough 
that the Michener Foundation has not seen fit to review its 1997 recipient, but 
even more so that the lies propagated by the Daily News still find a place on 
your website,”86 Dunlop concluded. 

The executive consulted chief judge David Humphreys as it mulled over 
what to do. At its June 14, 2006, meeting, with consent from the judges, the 
executive decided the Michener Award to Halifax Daily News would stand 
as is. But on the website, at the end of the citation, they would add an “up-
date” that read: “Two years after the Daily News reports were published, the 
Nova Scotia government appointed Mr. Justice Fred Kaufmann to conduct 
an inquiry into the government’s handling of allegations of abuse. In his re-
port, published in 2002, Mr. Justice Kaufmann said: “The plight of innocent 
employees, as well as the distress of true survivors, was greatly exacerbated 
by frequent stories in the press. I have no doubt that there were claimants 
who were truly subjected to physical and sexual abuse. Similarly, I have no 
doubt that there was a significant number of employees who were falsely 



Journalism for the Public Good130

implicated.”87 That clarification remained on the Michener Awards website 
until 2021 when the site was taken down as part of a website remake. 

The mention of Shelburne can still polarize journalists, educators and 
media pundits. Stephen Kimber had a front-row seat for the Shelburne story. 
He was director of the School of Journalism at the University of King’s College 
and wrote a column for the Daily News. He said the story of abuse at the 
Youth Centre would not have been told without the Daily News. “You had a 
very small news organization tackling a subject that was incredibly difficult,” 
said Kimber.88 He said if the Daily News was the mouthpiece for the youth 
confined there, the competing daily newspaper in Halifax, the Chronicle 
Herald, was the spokesperson for those in authority. Between the two news-
papers, people got a pretty good sense of what was happening. Kimber said 
the problem was not the Daily News crusade, it was the government’s decision 
to compensate the victims on an honour system that undermined the whole 
process. “So I think the Daily News did a public service by bringing this to the 
attention of the public.”89 

Judging public interest journalism is not a science. Perceptions change, 
new issues emerge, old definitions are challenged, and controversy is never 
very far offstage. From time to time, as the examples above show, various ag-
grieved parties have challenged the decisions of the Michener judging panel. 
Whatever their grounds, none has ever shown that industry pressure, pol-
itical favouritism or private concerns affected the outcome of the selection 
process. In choosing from among the annual competitors for the award, the 
decisive question has always been “who has served best the public interest?” 

This claim to integrity came with a cost, one that was fixed in the 1989 
debate among the directors of the Michener Awards Foundation over a pro-
posed partnership with the Canadian Journalism Foundation. What emerged 
on that snowy afternoon in Ottawa was a certainty among the directors that 
what they had created was special. Their collective determination was that 
the Michener Award would remain independent from any business or in-
dustry pressures to preserve its public service mission, its precious connec-
tion to Rideau Hall, and the independence of its judging panel. The decision 
also meant for its first fifty years the Michener Awards would be perpetual-
ly underfunded and operate with a volunteer board and no staff. Its ability 
to move with the times would be limited, especially when it came to out-
reach and social media. It would be obliged to rely on Rideau Hall to assist 



1315 | The Foundation Sets Its Course 

in organizing the annual awards ceremony and struggle to find funders to 
support its fellowships. 

In contrast, the CJF would go forward to tap into big donors and form 
partnerships with corporate and media organizations. With substantial 
funding, the CJF established an office with full-time staff that allows it to 
offer events throughout the year, including an annual journalism awards gala 
in Toronto and a speakers’ series that focuses on issues in the industry. Over 
the years, concern about the role of special interests in the CJF has abated 
with its active presence on social media and partnerships to fund education, 
training and research opportunities for emerging and working journalists. 
John Miller, an early critic, has come to change his views and sees the CJF 
as a valuable organization, different from the way it was set up in 1990. “I 
think there’s a number of strong industry voices there that have probably 
swung it back towards a journalism focus.”90 While the early suspicions and 
concerns about corporate influence on the journalism recognized by the CJF 
have evaporated, wariness about the CJF lingered among some long-serving 
Michener directors and influenced potential collaborative ventures. 

As for now, however, the Michener Award remains unique: the prize 
that reporters, editors, broadcasters and publishers want most of all. “The 
Micheners stand for something singular. It is the one,” said David Walmsley, 
editor-in-chief of the Globe and Mail and a former chair of the Canadian 
Journalism Foundation. “It’s the only award where you’re up against every-
one in broadcast, local print, both languages, and you’ve got a very clear set 
of criteria that you have to achieve: a public policy difference in a calendar 
year. . . . What I love about that is that the Micheners are clear as to what 
you have to do. And if everyone’s rowing in the same direction, for public 
policy difference, it means it doesn’t matter if you won or not because you get 
nominated. That’s pretty special. It means everyone has achieved a certain 
standard already.91 

For Walmsley, the other aspect that elevates the Michener Awards is the 
“pivotal role” the governor general plays. “There is nothing more humbling 
than to be allowed into Rideau Hall to see the head of state who takes a per-
sonal interest and commitment to understanding why journalism, as a cen-
tral part of democracy, also represents the best of what Canada represents,” 
said Walmsley 92 

It’s not the prestige, not the ceremony at Rideau Hall, not viceregal status 
that gives the Michener Award its status. That comes from the independent 



Journalism for the Public Good132

stand and work of the judging panels. It stands apart from the board direc-
tors, many of whose news organizations regularly submit their work for a 
Michener Award, “So it’s absolutely integral that the jury be impartial, un-
biased and independent, and they have been all these years,” said chief judge 
Margo Goodhand.93 She pointed to the 2020 nomination of CBC News as 
a Michener finalist for its series, “Inside Rideau Hall” — “an investigation 
that truly precipitated or tore the veil off the culture in Rideau Hall and pre-
sumably precipitated Julie Payette’s resignation.” Goodhand said that, when 
she went to present the list of finalists at Rideau Hall, nobody questioned the 
fact that the series did not deserve to be on the list or that it should not be 
honoured. “So we [the judging panel] are unbiased, we are independent, and 
we curry no favours.”94

That independence is a point of pride, and it is fiercely guarded in the 
decision-making process and in how the judging panels navigate the contro-
versies and complaints of bruised reporters, editors and publishers. It would 
be the baton handed to a new generation of leaders who, in turn, would face 
no shortage of new tests of judgement and independence. 




